MOTTO
PROJEKTU:
To
tylko kropla wody... to aż
życie...
Wrocławskie
dzieci dla
Afryki
W
roku szkolnym 2012/2013 w ZS EKOLA realizowany jest Międzyprzedmiotowy
projekt
edukacyjny KROPLA AFRYKI, który jest
częścią akcji KROPLA AFRYKI
organizowanej przez Fundację Oświatową EKOLA
we współpracy z Fundacją „Water is
Right” Rolfa Stahlhofena. Honorowy
patronat nad akcją sprawują Dolnośląski Kurator Oświaty i Wydział
Edukacji Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Celem
projektu jest poszerzenie wiedzy o Afryce i dotykającym ten kontynent
problemie
braku wody pitnej, przybliżenie kultury i tradycji ludów
Czarnego Lądu, propagowanie
wśród młodych ludzi idei tolerancji, szacunku dla drugiego
człowieka i jego
odmienności, bez względu na pochodzenie i kolor skóry.
Fundacja Oświatowa EKOLA
jest ponadto organizatorem akcji wspierającej działania humanitarne
Fundacji
„Water is Right” zmierzające do zaopatrzenia
krajów Afryki oraz obszarów dotkniętych
klęskami żywiołowymi w urządzenia water box służące do
uzdatniania wody, dzięki którym możliwe jest
przefiltrowanie i zapewnienie
CEL
OGÓLNY PROJEKTU:
- Kształcenie postaw i pobudzanie działań filantropijnych poprzez poszerzenie wiedzy o Afryce i dotykającym ten kontynent problemie braku wody pitnej, przybliżenie kultury i tradycji ludów Czarnego Lądu, propagowanie wśród młodych ludzi idei tolerancji, szacunku dla drugiego człowieka i jego odmienności, bez względu na pochodzenie i kolor skóry.
CELE
SZCZEGÓŁOWE:
Uczniowie:
-
zdobywają wiedzę o kontynencie afrykańskim i problemach, jakie go
dotykają;
-
uczestniczą w działaniach charytatywnych i filantropijnych, wspierają
edukację
swoich afrykańskich rówieśników;
-
poznają związki między działalnością człowieka a stanem środowiska
naturalnego;
-
zdobywają wiedzę o degradacji i zanieczyszczeniu zasobów
wodnych na świecie
oraz sposobach ich ochrony, oczyszczania i uzdatniania;
-
wykorzystują
zdobytą wiedzę do racjonalnego korzystania z zasobów wodnych;
-
uczestniczą w konkursach polonistycznych,
plastycznych, przyrodniczych rozwijając wyobraźnię i kształcąc
umiejętności z
zakresu literatury, plastyki, przyrody i geografii;
-
rozwijają świadomą inspirację
innymi kulturami
-
kształcą
umiejętność skutecznego nawiązywania kontaktów
międzyludzkich, pracy w grupie i dzielenia się swoją wiedzą.
METODY
PRACY:
-
praca
indywidualna, grupowa i zespołowa
- dyskusje
- wykłady
- pogadanki
- prezentacje
- doświadczenia
- konkursy
- pokazy
- wystawy
- burze
mózgów
- debata
oksfordzka
POMYSŁODAWCA PROJEKTU:
Prezes
Fundacji EKOLA, Dyrektor ZS EKOLA
mgr Jolanta Węglowska
KOORDYNATOR
PROJEKTU:
mgr Agata Polańska (język polski)
WSPÓŁPRACA Z PARTNERAMI NIEMIECKIMI
Stanisław Kostka (Hof, Niemcy)
GRUPA
REALIZUJĄCA PROJEKT:
Nauczyciele:
mgr
Hanna Zbroniec (plastyka, technika)
mgr
mgr
Beata Michałek (geografia, ekologia)
mgr
mgr
Anna Domaradzka-Bocian (biologia)
mgr
Ewa Czuszkiewicz (edukacja
wczesnoszkolna)
mgr
Marta Borzęcka (edukacja
wczesnoszkolna)
mgr
Uczniowie
klas 1-6 SP EKOLA i 1-3
Gimnazjum EKOLA
SOJUSZNICY
PROJEKTU:
Kuratorium
Oświaty we Wrocławiu
Fundacja
„Water is Right”
Fundacja
Usłyszeć Afrykę
LAVARIS
Technologies GmbH
CZAS
TRWANIA PROJEKTU:
Czas
realizacji: wrzesień 2012 – czerwiec
2013
Podsumowanie
projektu nastąpi w czasie
finału na Wyspie Słodowej, 7 czerwca 2013 roku.
REALIZACJA
PROJEKTU:
Realizacja
projektu obejmuje 4 fazy:
- Wprowadzenie
w tematykę projektu.
- Zbieranie
informacji, realizacja poszczególnych działań projektowych.
- Zakończenie
pracy – finał projektu na Wyspie Słodowej 7 czerwca 2013.
- Ocena
projektu.
Uczniowie pracują indywidualnie, w grupach i zespołach klasowych realizując poszczególne zadania projektowe (akcje charytatywne, prace pisemne, plastyczne, prezentacje, zdjęcia, pokazy itp.) Projekt ma charakter międzyprzedmiotowy – integruje wiedzę i umiejętności z historii, języka polskiego, plastyki, techniki, przyrody, biologii, chemii, geografii, informatyki. Zadania realizowane są zarówno podczas lekcji, jak i w ramach zajęć i zadań dodatkowych.
KALENDARZ
DZIAŁAŃ REALIZOWANYCH W RAMACH PROJEKTU:
MIESIĄC | DZIAŁANIE |
PAŹDZIERNIK |
- 15.10.12 – Warsztaty
prowadzone przez wolontariuszy z Fundacji Usłyszeć Afrykę.
Przystąpienie do
prowadzonego przez FUA projektu „EKIROOTO”,
który ma pomóc w realizacji
dziecięcych i rodzicielskich marzeń o szkole oraz urzeczywistnić,
zapisane w
Konwencji Praw Dziecka, prawo każdego dziecka do edukacji. -
Przygotowanie LOGO akcji. -
Akcje charytatywne, z których
dochód zostanie przeznaczony na cele projektowe w tym
wspieranie edukacji Grace
Marii Nakintu i Precilli Pelagii Kiwewesi, podopiecznych Fundacji
Usłyszeć
Afrykę. |
LISTOPAD |
-
16.11.12 – Dzień UNESCO w
EKOLI tematycznie powiązany z projektem
„Kropla Afryki” |
GRUDZIEŃ |
- 10.12.12 – Światowy Dzień Praw Człowieka w EKOLI pod hasłem: „Prawa
Człowieka w Afryce”. -
Świąteczne akcje charytatywne,
z których dochód przeznaczony zostanie na projekt
„EKIROOTO” oraz zakup
urządzeń „water box” w ramach współpracy
z Fundacją „Water is Right”. |
STYCZEŃ/LUTY |
-
Ogłoszenie konkursów
międzyszkolnych organizowanych przez ZS EKOLA: ¤
Międzyszkolny Konkurs
Polonistyczny KROPLA AFRYKI na krótką formę literacką
inspirowaną Afryką dla
uczniów szkół
podstawowych i gimnazjum. ¤
Międzyszkolny
Konkurs Geograficzno-Przyrodniczy WODNY TALAR -
Spotkanie z „żywą książką”, czyli Afrykańczykami
mieszkającymi we Wrocławiu. |
MARZEC |
- 2.03.13 –
Dzień Otwarty w EKOLI:
prezentacja dotychczasowych
działań zrealizowanych w ramach projektu. |
KWIECIEŃ |
– Obchody
Światowego Dnia Ziemi i Święta
Wody w
EKOLI. - Tydzień Książki i Praw Autorskich w EKOLI pod hasłem „Literacki i filmowy portret Afryki” - Czarodziejskie czytanie bajek z Afryki |
MAJ |
- Rozstrzygnięcie Międzyszkolnego Konkursu Plastycznego na plakat promujący projekt KROPLA AFRYKI -
Rozstrzygnięcie Międzyszkolnego Konkursu Polonistycznego KROPLA
AFRYKI na krótką formę literacką inspirowaną
Afryką. - Rozstrzygnięcie Konkursu Geograficzno-Przyrodniczego WODNY TALAR. -
Przygotowanie specjalnego biuletynu poświęconego działaniom
projektowym. |
CZERWIEC |
6.06.12 – Happening uczniów
EKOLI w Rynku. 7.06.12 – Finał
projektu KROPLA AFRYKI na
Wyspie Słodowej. |
PROPOZYCJE DZIAŁAŃ DO REALIZACJI W RAMACH PROJEKTU, M.IN.:
- Akcja informacyjna: Różne oblicza Afryki, czyli od turysty do tubylca- Spotkanie z „żywą książką”, czyli mieszkańcami Afryki mieszkającymi we Wrocławiu, SP/Gim.
- Przygotowanie piosenki („hymnu akcji”), którą chór szkolny wykona podczas finału na Wyspie Słodowej SP
- Wykonanie instrumentów muzycznych z naturalnych materiałów, nauka prostego rytmu wybijanego na instrumentach 1-3SP
- Noszenie sposobem Afrykańczyków ciężarów na głowach, SP
- Wykonanie afrykańskich ozdób – naszyjników, bransoletek z ziaren, SP
- Pokaz mody afrykańskiej. Warsztat wiązania chust i turbanów SP
- Wykonanie masek afrykańskich SP/Gim
- Smaki Afryki – przygotowanie przez uczniów potraw kuchni afrykańskiej SP
- Warsztaty batiku w ramach koła plastycznego Gim.
- Konkursy wewnątrzszkolne SP/Gim.
- Lekcje wychowawcze poświęcone działaniom projektowym, przybliżeniu kultury Czarnego Lądu SP/Gim.
- Lekcje j. polskiego: Literacki portret Afryki i jej mieszkańców SP
- Kiermasze charytatywne i działania zmierzające do niesienia realnej pomocy finansowej afrykańskim dzieciom SP/GIM.
- Nawiązanie kontaktu listownego z podopiecznymi Fundacji Usłyszeć Afrykę SP
REZULTATY
PROJEKTU:
Autorzy projektu
oczekują poszerzenia świadomości
kulturowej uczniów, zmiany negatywnych przyzwyczajeń
związanych ze
stereotypowym postrzeganiem Afryki. Oczekujemy także efektów
w sferze
wychowawczej – rozwijania umiejętności współpracy
w grupie, poczucia
odpowiedzialności za podjęte zobowiązania, umiejętności, kształcenia
postawy
otwartości i wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka. Liczymy także
na to,
że nasza szkoła będzie postrzegana w środowisku jako instytucja
promująca działania
humanitarne.
KRYTERIA OCENY
PROJEKTU:
Przedmiotem
ewaluacji będzie skuteczność
wdrażanego projektu. Badania przeprowadzone będą za pomocą
następujących
narzędzi:
- rozmowa i
obserwacja uczestników, osób
wspierających projekt oraz gości zaproszonych na prezentację;
- samoocena
autorów projektu;
- obserwacja
postaw uczniów objętych projektem.